Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van celiaenray - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van celiaenray - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Raymond

10 September 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Maandag morgen zijn we vroeg opgestaan omdat we om kwart over acht de trein van Jakarta naar Yogyakart moesten hebben. Na een korte maar drukke rit door het centrum van Jakarta komen we aan op Gambir station; het centrale station van Jakarta. Allebei zijn we blij Jakarta weer te verlaten want we waren het eens, deze stad is niets voor ons. Het is ons te druk, te lelijk, te groot en de mensen zijn duidelijk minder vriendelijk dan we oo Sumatra hebben ervaren. We hebben deze tussen stop gekozen omdat de treinreis, die dwars door Java loopt, erg mooi schijnt te zijn en je zo een goed beeld moet krijgen van de natuur en de lokale bevolking. En dat was gelukkig ook zo! Je kreeg een mooi beeld van de natuur, de mensen die op het veld aan het werk waren en de huizen waar de lokale bevolking in woont. Na zeven uur in de trein, wat overigens een uitstekend vervoersmiddel is, komen we aan in Yogyakarta.

De eerste avond en ochtend hebben we niets in de planning staan waardoor we kunnen genieten van onze kamer, de wifi :-) maar voornamelijk het zwembad bovenop het dak. Op de tweede dag worden we om twee uur 's middags opgehaald om wat kleinere tempels te bekijken en te eindigen met de belangrijkste: de Prambanan. De tempels liggen allemaal op ongeveer 20km van Yogyakarta dus het valt mee met de reistijd (en dat we een auto met airco hebben maakt het nog wat draagzamer). De Prambanan is één van de grootste hindoetempel van zuid Oost Azië en ze zijn in de 9e eeuw begonnen met het bouwen ervan. Pas in 1918 is begonnen met de reconstructie van het complex.

De volgende dag zouden we om zes uur 's morgens opgehaald worden. Vandaag zouden we namelijk de Borobudur en het Dieng Plateau bezoeken. Als eerst stopten we bij de Borobudur, het was zo vroeg namelijk niet zo warm en niet zo druk. Daar werden we opgewacht op onze gids; Boody. Deze vertelde ons over de geschiedenis van de tempel en wat de verschillende tekeningen en andere dingen binnen in de tempel betekende. De Borobudur ligt op ongeveer 40 km afstand van Yogyakarta en is gebouwd rond het jaar 750. De Borobudur is een boeddhistisch heiligdom en de verschillende etages geven de weg aan die een persoon moet afleggen om uiteindelijk in het Nirvana te worden opgenomen. De gids was erg goed en grappig wat maakte dat het een leuke en intressante rondleiding was. Het complex zelf was al zo indrukwekkend waardoor we blij waren dit te mogen aanschouwen.

Weer bij de chauffeur aangekomen stond het Dieng Plateau op het programma. Deze bevindt zich op 2093 meter hoogte en een schitterend landschap. Het enige kleine minpuntje was dat het drie uur rijden is voordat we er zouden zijn. Maar zoals ik al zei het is een klein minpuntje want je ziet zoveel van de lokale bevolking en hun gewoontes dat het de moeite waard maakt. Omdat je een stuk moest stijgen slinger je heen en weer de berg op, tussen de jungle enerzijds en de toeteren de auto's / scooters anderzijds. Naarmate je hoger wordt werd het steeds wat kouder. Ook hier zijn bijna alle berghellingen bebouwd echter niet met rijst maar met aardappelen, wortels, tabak en uien. Op het Dieng Plateau hebben we verschillende tempels en Talaga Warna, een turquoise gekleurd meer, bezocht. De omgeving was inderdaad echt prachtig en vonden het allebei dan ook meer dan de moeite waard om de afstand voor af te leggen.

Uiteindelijk zijn we rond half zeven weer bij ons hotel afgezet waar we wat hebben ontspannen, gegeten en de tas ingepakt zodat we morgen weer op tijd klaar konden staan voor een dag reizen. Morgen rijden we met een busje richting Mt Bromo waar we een (half) nachtje overnachten om daarna de vulkaan tijdens de zonsopgang te bewonderen.

Groetjes Celia & Ray

• 10 September 2014 - 19:34

Ina:

Het enige wat bij mij op komt is.............ik wil ook!!!

• 10 September 2014 - 20:11

Ben:

Prachtig

• 10 September 2014 - 21:04

Patricia:

Ja echt he Ina! Dat denk ik ook de hele tijd! Prachtig :D

• 10 September 2014 - 23:07

Ina :

Ja toch? Het is prachtig om te zien, ben blij dat ze zo genieten!

• 12 September 2014 - 12:54

Jarno:

Heel gaaf om jullie verslagen te lezen.. geniet er lekker van!

• 13 September 2014 - 13:42

InDi:

Hoi Tarzan en Jane,

Wat een avontuurlijke verhalen over deze droomreis. Heerlijk dat jullie zo genieten !!!
    De foto's zijn ook heel mooi.

Goetjes en een dikke knuffel van papa en Ingrid.